maandag 9 januari 2023

5 manieren om het gebruik van werkwoorden te oefenen

Ik kijk kritisch naam mijn blogberichten en als een zin niet lekker loopt denk ik: waar komt dat door? Soms ligt het aan het werkwoord. Ik deelde deze tips in mijn groep. 

💗 Iemand merkte op:

Dat zijn enkele handige tips voor het schrijven - vooral voor een NT2 zoals ik (Nederlands als tweede taal).

 


5 manieren om het gebruik van werkwoorden te oefenen 
Speel er maar een beetje mee.
  1. Gebruik verschillende tijden: Probeer werkwoorden te gebruiken in verschillende tijden om je teksten afwisselend te maken. Bijvoorbeeld, in plaats van altijd het tegenwoordige tijd te gebruiken, kun je het afwisselen met andere tijden. Schrijf eens in de verleden tijd. Hoe voelt dat?
  2. Maak gebruik van actief en passief: Probeer te oefenen met het gebruik van actief en passief om op die manier wat meer de nadruk te leggen op verschillende onderdelen van je tekst. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen "Het huis werd gebouwd door de bouwvakkers", kun je zeggen "De bouwvakkers bouwden het huis". Ik vind dat laatste krachtiger.
  3. Maak gebruik van modale hulpwerkwoorden: Modale werkwoorden kunnen worden gebruikt om de intentie of de toestand van een werkwoord aan te geven. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen "Ik zal gaan", kun je zeggen "Ik zou kunnen gaan". dat is een pittige, die ik nog niet onder de knie heb maar wel mee oefen.
  4. Speel met het gebruik van werkwoorden in combinatie met andere woorden: gebruiken een combinatie met bijwoorden of bijvoeglijke naamwoorden, om te zien hoe het de betekenis van de zin beïnvloeden zal.
  5. Zoek uit wat de betekenis van onbekende werkwoorden is: Als je tegen een werkwoord aanloopt dat je niet kent, probeer dan uit te zoeken wat de betekenis ervan is. Dit kan helpen om je woordenschat te verbeteren en om je vaardigheid om nieuwe werkwoorden te gebruiken te verbeteren. Altijd leuk. Hier houd ik van.

💗 Check je blog. Schrijf je altijd in de tegenwoordige tijd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten