vrijdag 5 april 2024

Stop met het lezen van andermans blogberichten als....

Na jarenlang beleefd te reageren op andere bloggers die niet terug reageerden, heb ik dit jaar eindelijk de knoop doorgehakt. Het voelde als een break-up: geen reacties meer op hun posts, geen tijd meer verspillen aan het wachten op een reactie terug, en eerlijk gezegd, ik lees hun blogs ook niet meer.


Volg jij ook bloggers die al een jaar lang niet op jouw blog reageren? Stop dan eens een poosje van het lezen van hun berichten. Reageer er niet meer op.

3 dingen die ik er van leerde:

  1. Nu ik niet langer wacht op reacties van stille bloggers en ook hun blogs niet meer lees, kan ik meer tijd besteden aan degenen die wel actief zijn. Dat vind ik zo leuk en waardevol.
  2. Ik besef stukje bij beetje dat het gebrek aan wederkerigheid niet persoonlijk bedoeld is. Dat geeft me een gevoel van opluchting om gewoon mijn eigen weg te volgen en los te laten wat ik niet meer hoef te volgen.
  3. Met de extra tijd die vrijkomt, kan ik me nu richten op het verbeteren van mijn eigen blog(s).

--

💬 Dit blogbericht gaat over het vastklampen aan het lezen en reageren op andere blogs, terwijl je hoopt op wat aandacht terug.

😅 Maar hé, ik doel niet op bloggers die gewoon te moe zijn om te reageren, of het zo druk hebben. Die ken ik ook en die reageren wel op een andere manier en dat is ook fijn.

👉 Krijg je nooit een reactie? Lees dan: 7 redenen waarom je geen reactie krijgt

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Thank for your comment and a big thank you for your blog post about cultivating positive intentions and behavior towards others

      Verwijderen
  2. Wachten op reacties is sowieso een beetje deprimerend. Het is leuk als mensen reageren maar als het niet zo is, vind ik het ook goed. Aan de statistieken kan ik zien of een bericht vaak gelezen is. Toch is het altijd wel leuk als mensen iets persoonlijks schrijven of laten weten dat ze bemoedigd zijn o.i.d.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens met het laaste: dat soort feedback kan echt een oppepper zijn!

      Verwijderen
  3. Zelf lees (en reageer ik op) andere blogs omdat ik het leuk vind om ze te lezen. Voor mij maakt het niet uit of ze mijn blog wel of niet lezen of daar op reageren. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook jammer wanneer ik geen reactie krijg op mijn reactie. Ik blijf wel lezen en reageren wanneer ik de blogs leuk vind om te lezen. Maar een reactie terug maakt het leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer ik de bovenstaande reacties lees, heb ik weinig meer aan te vullen. Interactie vind ik heel fijn. Ook wanneer ik een reactie gegeven heb, en er weer eentje daarop terugkrijg. Of op mijn eigen blogs. inmiddels heb ik wel begrepen dat socials, alhoewel deze juist gedefinieerd zijn om interactie te hebben met elkaar, dit niet op die manier werkt. Echt contact van gezicht tot gezicht blijft de beste manier! Veel plezier in schrijven hebben en geen verwachtingen hebben is volgens mijn de (enige) manier waarop je het volhoudt. Ik wel tenminste...

    BeantwoordenVerwijderen