dinsdag 7 mei 2024

Zo help je scanners om je hele blogpost te lezen

Wist je dat de meeste mensen online teksten scannen in plaats van lezen? [1] Ze laten hun ogen vluchtig over de tekst gaan, op zoek naar interessante stukjes. 

💨 En dat doen ze razendsnel, wel 25% sneller dan op papier.


Hoe scannen de lezers je blogbericht

De ogen volgens een F-vormig patroon:

  1. Eerst gaan ze horizontaal over de titel en eerste alinea's
  2. Dan zakken ze verticaal langs de linkerkant naar beneden, waarbij de eerste woorden van alinea's opvallen
  3. Als een stuk tekst de aandacht trekt, scannen de ogen weer horizontaal naar rechts


Zoef, weg zijn ze


Lange lappen tekst? Daar beginnen de meeste lezers niet meer aan. Als ze niet snel vinden wat ze zoeken klikken ze weg. Idem dito bij saaie tekst. Je statistieken laten bezoekers zien... de meesten vetrokken echter na een snelle scansessie. 

Jammer 😓

Wat kun je doen om scannen tegen te gaan?

  • Gebruik duidelijke koppen en subkoppen
  • Houd je alinea's lekker kort
  • Zet belangrijke info in lijstjes met opsommingstekens
  • Voeg plaatjes en witruimte toe om de tekst luchtiger te maken [2]

Zo maak je in een oogopslag duidelijk waar je blog over gaat. En verhoog je de kans dat lezers 'm de moeite waard vinden.

Speel er slim op in

Kortom, het ouderwetse lezen van A tot Z is passé. Scannen is de norm. Dus speel daar slim op in met een heldere structuur en goede opmaak. Dan help je om de scanners om je hele blogpost te lezen.


Reageer op mij

Laat me weten wat je van deze blogpost vond door een  reacties te plaatsen, of een emoji te delen die het beste je gevoel weergeeft na het lezen: 😊 (blij), 😮 (verrast), 😴 (slaperig), etc.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb geen emoji's op m'n laptop, maar ik vind het een goede post met bruikbare tips! Ik lees niet superveel blogs van anderen, maar als ik ze lees, lees ik ze wel van a - z, ik vind scannen vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Ik scan vaak als het te kleine letters zijn. Dan kijk ik of het bericht de moeite waard is om door te lezen (kleine letters maken moeie mensen).

      Verwijderen
  2. Dankjewel voor de tips! Ik ga er zeker opletten. Groetjes Karin (Zoektocht naar de Waarheid)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de heldere tips! Mijn letters heb ik al eerder eens aangepast naar wat groter. Eerlijk gezegd hou ik niet van scannen. Ik lees iets goed of niet... Daarom volg ik ook niet heel veel blogs. Het voelt onaf als ik niet goed lees. En liever heb ik weinig of enkele lezers die goed lezen, dan veel lezers die scannen... Maar begrijp het wel van veel mensen hoor. We krijgen zoveel op ons af. Belangrijk is het denk ik, dat we bewuste keuzes maken in wat we lezen. Zo ga ik er in ieder geval mee om. Hoe anderen dat doen, moeten ze natuurlijk zelf weten. Daar ga ik niet over. We zijn allemaal anders. Ja toch?

    BeantwoordenVerwijderen