dinsdag 16 april 2024

7 tips voor bloggen over boeken

Af en toe kriebelt het. Als ik een boek lees dat me blij maakt of eentje die me teleurstelt. Dan denk ik, zal ik een recensie schrijven? Ik deed het vroeger voor Boekenmening maar als ik ze teruglees denk ik: wat SAAI

Wie weet schrijf ik er ooit weer eentje op één van mijn blogs. Daar heb ik de vrijheid om het op mijn manier te doen.

💓 Mijn belangrijkste tip voor een boekreview is: maak snelle aantekeningen onder het lezen

---

7 tips voor bloggen over boeken (boekrencensie)
  1. Interview het boek: Stel het boek vragen alsof het een persoon is. Dit geeft een speelse, frisse invalshoek.
  2. Deel een paar favoriete citaten: Kies een paar citaten uit het boek die indruk op je maakten. Vertel erbij waarom ze je raakten of aan het denken zetten. Zo maak je het lekker persoonlijk.
  3. Het verhaal achter het boek: Vertel iets over het hoe en waarom van het boek. Wat dreef de schrijver om het te maken? Waar haalde hij inspiratie vandaan? Dat geeft extra diepgang.
  4. Jouw band met het boek: Deel je persoonlijke redenen om het boek te kopen of te lezen. Sprak het thema je aan of vond je de cover mooi?
  5. Brief aan de schrijver: Schrijf een open brief aan de schrijver. Wat zou je hem willen zeggen of vragen? Wat raakte je of zette je aan het denken? Echt iets voor mij om het zo te doen 😊
  6. Het boek in 10 woorden: Vat de kern van het boek samen in 10 krachtige woorden. Dat dwingt je tot de kern van wat je er van vindt. Een leuke vorm van recenseren als weinig tijd hebt. 
  7. Top 10: Maak een top 10 van life lessons of mooiste stukjes uit het boek. Of  een top 10 van redenen op om het boek (niet) te lezen.
Bonustip: schrijf een oprechte brief aan een van de personages uit het boek, waarin je vertelt welke impact zij op jou had. 

😊 En natuurlijk is er een leuke mix mogelijk. 
😍 Welke zou iets voor jou zien? 

Doe ook mee met de Linkparty van Huisvlijt

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel, dat vind ik leuk. Ik volg je trouwens op X. Ik kan nog wat van jou leren. Mooie tweets en zo eenvoudig eigenlijk.

      Verwijderen
  2. Wat zijn dit verrassende tips Aritha. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Yvonne. Ik zoek ook echt naar leuk tips voor mezelf, om mezelf te triggeren

      Verwijderen
  3. Dankjewel voor je tips! Ik ben op dit moment met een boek bezig waar ik ook iets over wil schrijven. Ik probeer te voorkomen dat het inderdaad saai wordt.

    BeantwoordenVerwijderen