donderdag 29 februari 2024

4 Tips om je tekst minder saai te maken

Nieuwsgierig hoe ik een saai blogbericht verander in iets dat meer leeft? Lees mee, terwijl ik mijn eigen tekst onder de loep neem


Hieronder een stukje (saaie) bijbelstudie-tekst uit een oude blog. 
De Petrusbrief

Petrus stuurde een brief. Ikzelf schreef ook weleens brieven. Ik heb geschreven naar Angela uit Hong Kong, naar Ghazi uit Nablus, en naar Mariëtta uit Zuid-Afrika. Deze brief van Petrus is bewaard gebleven en wij hebben nu de mogelijkheid om hem te lezen!

Deze tekst  heeft echt wat opknapwerk nodig. Lees gauw verder en  kijk wat ik veranderde. Zoek de verschillen. En nee... ik ben er nog steeds niet blij mee maar het is al een stuk beter.

Een brief van Petrus

Petrus doopte zijn rietpen in de inkt en schreef  verder aan de brief terwijl hij zich diep over het perkament boog. Hij snoof de geur van de inkt op, een subtiele mix van roet, ijzergallus en een vleugje Arabische gom. Brieven schrijven! O wat hield ik ervan (met mijn blauwe pen). Ik schreef naar Angela Lee uit Hong Kong, die in één van de wolkenkrabbers woonde, en naar Ghazi uit Nablus die daar weg wilde, misschien kon dat door met mij te trouwen? En ik schreef ook brieven naat Mariëtta in Zuid-Afrika, met haar heb ik nog steeds contact. Maar onze brieven? Die zijn allang verdwenen. Petrus' brief niet, die is zo zorgvuldig bewaard dat wij hem nog steeds kunnen lezen. Dat vind ik een pracht- prestatie zonder moderne technologie.
---

4 Tips om je tekst minder saai te maken

1. Levendige beschrijvingen: ik gebruikte een meer levendige beschrijving van Petrus die zijn pen in de inkt doopt en zich over het perkament buigt. Het brengt de scène tot leven.

2. Persoonlijke touch: Door te zeggen "Ik ook (met een blauwe pen)...", voeg ik een persoonlijk iets dat de lezer helpt pm zich beter met mij te identificeren.

3. Specifiek: ik noem specifieke details over de mensen met wie je hebt geschreven, zoals Angela die in een van de wolkenkrabbers woont. Dit maakt mijn bericht echter

4. Meer diepte: Het contrast tussen de verdwenen brieven en Petrus' brief die bewaard is gebleven, benadrukt de vergankelijkheid versus de duurzaamheid van Gods woorden. Zo onstaat er meer diepte.

✍️ Heb jij ooit je eigen tekst levendiger gemaakt? 

Hoe weet je of je blog aan de saaie kant is? Ontdek het in mijn volgende post 😊

8 opmerkingen:

  1. Ik ben ook van mening foto's genoeg erin plakken dat pakt beter en teksten niet te lang maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Albèrtje. Moet je kijken naar jouw verhaaltjes over je honden... hoe leuk die worden met plaatjes.

      Verwijderen
    2. Dank je wel 😅😅

      Verwijderen
  2. Goed voorbeeld Aritha. Ik let erop humor of woordspelingen erin aan te brengen. Daar geniet ik bij anderen ook van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woordspelingen vind ik ook wel leuk bij een ander maar ik ben er niet zo sterk in zelf. Jouw blogs zijn iedere keer een feestje.

      Verwijderen
  3. Wat een treffend voorbeeld Aritha. Heel verhelderend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nicole, dat je om het hoekje komt kijken. Jouw blog sprankelt.

      Verwijderen
  4. Het tweede stuk leest inderdaad prettiger. Meer als een boek. En dat leest fijn. Het moeilijkste is om de tekst kort te houden en tóch levendig! Foto's en woordspelingen/grapjes doen het inderdaad ook goed. Dat maakt soms zware kost wat lichter en luchtiger...

    BeantwoordenVerwijderen